VAASAN KOKOOMUSLAISET

KOKOOMUKSEN VAASAN KUNNALLISJÄRJESTÖ

Kun pakkoruotsi ei riitä

Sekä Seinäjoella että koko Etelä-Pohjanmaalla on eletty pitkään siinä harhassa, ettei ruotsin kieltä tarvita, eikä sitä tarvitse opiskella kuin pakosta. Juuri nyt kun keskussairaalan sijaintia pohditaan, on ruotsin kielen taito noussut ratkaisevaksi tekijäksi. Kuinka taataan 100 000 äidinkielenään ruotsia puhuville saman tasoinen hoito kuin suomenkielisille? Ruotsin kielen alkeiden hallinta ei riitä potilastyössä. Oireista keskusteleminen potilaan äidinkielellä, tuen antaminen sekä luottamuksellisen ilmapiirin vaaliminen vaatii hyvää kielitaitoa. Onnistuuko sellaisen saavuttaminen muutaman kuukauden kurssilla?

Vaasan Kokoomuksen kunnallisjärjestö on tehnyt hartiavoimin työtä puolustaessaan Vaasan keskussairaalan asemaa ja samalla alueemme ruotsinkielisten asukkaiden oikeuksia. Tosiasia on, että suuri hallituspuolue pystyy parhaiten turvaamaan alueemme kaikkien asukkaiden oikeudet. Kokoomus on ainoa suomenkielinen puolue, joka puolustaa kielivähemmistön oikeuksia myös niillä alueilla, joissa ruotsinkielinen väestö muodostaa enemmistön.

Kunnallisjärjestön järjestämä kolmas sotea käsittelevä Kokoomusakatemia antoi varmasti kaikille paikalla oleville toivoa siitä, että keskussairaala säilyttää Vaasassa laajan päivystyksen. Perustuslakiasiantuntijan ja entisen oikeusministerin Kimmo Sasin (kok.) viesti oli lohdullinen. Hänen mukaansa me vaasalaiset mahdollisesti säilytämme sairaalamme, mutta työtä se vaatii.

Nyt olisi kaikkien poliittisten voimien aika kääriä hihansa ja ryhtyä toimeen. Me Vaasan Kokoomuksen kunnallisjärjestössä olemme luonnollisesti valmiit yhteistyöhön yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Vaasan Kokoomuksen Kunnallisjärjestön hallituksen jäsenet

OTA YHTEYTTÄ